Послуги

Законність штрафу за порушення карантину згідно ст. 44-3 КУпАП

Всесвітня організація охорони здоров'я 11.03.2020 року визнала пандемію розповсюдження та захворюваність на коронавірус COVID-19 або SARS-CoV-2. Пандемія означає поширення нового захворювання у світових масштабах, а у зв'язку з відсутністю імунітету до нового вірусу наслідки та тяжкість його набагато більш виражена.

В Україні для недопущення розповсюдження хвороби було введено карантин  і в багатьох містах країни закрились усі торгові точки, крім продуктових супермаркетів, АЗС і аптек. За порушення правил карантину громадяни повинні будуть сплатити штраф у розмірі від 17 000 до 34 000 грн, для посадових осіб сума складе - 34 000 - 170 000 грн. А порушення санітарних норм і правил щодо запобігання інфекційним захворюванням спричинить штрафи в розмірі 17 000 - 51 000 грн. або арешт на строк до 6 місяців / обмеження волі на строк до 3 років / позбавлення волі на строк до 3 років. У разі, якщо порушення санітарних норм і правил спричинять за собою смерть людини або тяжкі наслідки, то винний може отримати від 5 до 8 років в'язниці. Станом на 31 березня 2020 року поліцією було складено вже понад 3000 протоколів.

Отже, нижче з'ясуємо які саме заборони та обмеження були введені під час цього карантину за порушення яких можуть накласти штраф за статтею 44-3 КУпАП.

Постановою Кабінету міністрів України № 211 від 11 березня 2020 р.

«Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на усій території нашої країни установлено карантин.

Даною постановою КМУ встановлені наступні заборони, якими обмежено конституційні права та свободи, зокрема:

  • • заборона громадянам перебувати в громадських місцях без вдягнутої маски чи респіратора;
  • • заборона перебувати в громадських місцях громадян, які не досягли 16 років, без супроводу повнолітніх;
  • • заборона громадянам пересуватися групою осіб більш ніж дві особи;
  • • заборона відвідувати парки, сквери, зони відпочинку, лісопаркові та прибережні зони;
  • • заборона відвідувати спортивні та дитячі майданчиків;
  • • заборона громадянам проводити всі масові (культурні, розважальні, спортивні, соціальні, релігійні, рекламні та інші) заходи, у яких бере участь понад 10 осіб;
  • заборонено роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення.

А тепер найголовніше. Чи законні такі обмеження та адміністративні штрафи?

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» фінансування санітарних і протиепідемічних заходів, а також програм забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, інших програм, спрямованих на профілактику захворювань населення, здійснюється за рахунок державного і місцевих бюджетів.

Таким чином, держава зобов’язана оплачувати громадянам всі санітарні і протиепідемічні заходи, які встановлюються на період карантину.

Виходячи зі змісту ст.44-3 КУпАП передбачена відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.

Згідно зі ст.10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Тому громадянин умисно вчиняє адміністративне правопорушення передбачене ст.44-3 КУпАП за умови придбання або оплати йому за рахунок державного і місцевих бюджетів всього необхідного для санітарних і протиепідемічних заходів, зокрема і захисних масок.

У випадку відсутності, у органів державної влади доказів придбання та передачі громадянину  за рахунок державного і місцевих бюджетів всього необхідного для санітарних і протиепідемічних заходів, склад адміністративного правопорушення передбачений ст.44-3 КУпАП відсутній.

Конституцією України кожному гарантовані наступні права і свободи, зокрема:

  • • свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України (ст.33);
  • • Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню (ст.28);
  • • Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду (ст.29);
  • • Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (ст.42).
  • • Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується (ст.43).

Відповідно до положень ст. 64 Конституції України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених конституцією .

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відповідно до ч. 3 ст. 83, п. 31 ч. 1 ст. 85, п. 21 ч. 1 ст. 106 Конституції України, ст. 5 «Про правовий режим надзвичайного стану» надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента. В такому указі зазначається у т.ч. вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, а також перелік тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Права і свободи людини і громадянина, права і законні інтереси юридичних осіб можуть обмежуватися в силу Конституції України лише на підставі указу Президента України про введення надзвичайного стану, який на даний час відсутній.

Відповідно до ст.29  Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб"  Карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України. Питання встановлення карантину порушує перед Кабінетом Міністрів центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, за поданням головного державного санітарного лікаря України.

Згідно зі ст.40 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» головний державний санітарний лікар України:у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режиму надзвичайного стану вносить подання для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину.

Отже, на даний час в країні відсутній карантин встановлений Кабінетом Міністрів за поданням головного державного санітарного лікаря яке виноситься виключно за умови введення режиму надзвичайного стану, а постанова Кабінету міністрів України № 211 від 11 березня 2020 р. та встановленні нею обмеження набудуть чинності та стануть обов’язковими виключно після введення режиму надзвичайного стану указом Президента України та дотримання процедури передбаченої ст. 40 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

Відповідно до ст.8 Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Згідно зі ст.60 Конституції України ніхто не зобов'язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази. Виходячи зі ст.68Конституції України Кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Підсумовуючи вищесказане можна зробити висновок, що за порушення постанови Кабінету міністрів України № 211 від 11 березня 2020 р. може наступати адміністративна відповідальність у вигляді штрафу за статтею 44-3 КУпАП лише після введення режиму надзвичайного стану у відповідності до Законів та Конституції України.

Якщо ж ваші права було порушено та на вас накладено штраф по статті 44 — 3 КУпАП звертайтеся до Юридичної компанії Алібі. Ми зможемо відстояти ваші інтереси.

Форма зворотнього зв'язку:

Ви не ввели ім'я
Ви не ввели контакти
Ви не ввели контакти
Ви не ввели повідолення

Всі поля обов'язкові до заповнення

Ваше повідомлення успішно відправлено
    

Найближчим часом з Вами зв'яжеться фахівець нашої компанії і відповість на питання.

    

Дякуємо за звернення!